این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد


ریاست جمهوری
سازمان اداری و استخدامی کشور

    مجوز مرکز آموزش مدیریت دولتی

محل برگزاری کنفرانس




تالار ایوان شمس

اعطای گواهی نامه بین المللی به تمامی شرکت کنندگان



عضویت در کانال تلگرام کنفرانس

اطلاع رسانی > اخبار >
.: اخبار

کارگاه آموزشی سواد رسانه ای

با مشارکت انجمن علمی سواد رسانه ای ایران، کارگاه افزایش مهارت سواد سرانه ای به منظور تربیت نیروهای متخصص و کارآمد برای انجام اموری نظیر شناسایی پیام‌های مخرب در حوزه رسانه، تنظیم رژیم مصرف رسانه‌ای و قابلیت حضور فعال در جریان انتقال اطلاعات و خروج از برخورد منفعلانه در مواجهه با انواع رسانه طراحی شده است. واقعیت آنست که نداشتن سواد رسانه‌ای و استفاده از فضای مجازی در عصر جامعه‌ی شبکه‌ای، همانند نداشتن گواهینامه و درعین‌حال استفاده از خودروهای گران‌قیمت و پرسرعت در جاده‌های خطرناک و پرپیچ‌وخم است که قطعاً باعث ایجاد خسارت خواهد شد

 «ســواد رسانه‌ای» مجموعه‌ای از مهارت‌هاست كه به ما قدرت كنترل بيشــترى نســبت به تعابير پیام‌ها می‌بخشد. واقعيت اين است كه همه پیام‌هاى رسانه‌ای، تعابير و تفاسير مختلف هستند اما با اتكا به اين مهارت‌ها می‌توان فعالانه از پيام رسانه‌ها بهره گرفت و معناى آن‌ها را به‌خوبی تفسير كرد. روزنامه‌نگاران به ما تعابير خودشــان را از اينكه چه چيزى و چه كسی مهم است، ارائه می‌دهند، برنامه‌سازان با برنامه‌های سرگرمى نيز تعابير خود را از مفاهيمى چون انسانيت، آشتى، جنگ و خوشبختى نشان می‌دهند. صاحبان آگهى نيز سعى می‌کنند ما را متقاعد ســازند كه مشــكلاتى داريم و اينكه كالاهاى آن‌ها است كه می‌تواند ما را در غلبه بر اين مشكل يارى كند. همچنين ما نيز به‌عنوان مخاطب می‌توانيم تعابير خودمان را از اين پیام‌ها داشته باشيم. چه ما آگاهى لازم را كسب كنيم يا نه فرآيند تأثیر رسانه‌ها ادامه دارد؛ ســواد رسانه‌ای فرايندى نيســت كه به زمان و مكان خاصى محدود باشد و يا این‌که پدیده‌ای ثابت فرض شود. سواد رسانه‌ای فرآيندى هميشگى است كه پيوسته در حال تغيير و دگرگونى است؛ به‌طوری‌که افراد بايد همواره ساختار دانش و اطلاعات خود را وسعت دهند و با استفاده از راه‌حل‌های جديد پیام‌ها را نقد و تفسیر کنند و از اطلاعات روز دنيا بهره‌مند شوند. سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از چشم اندازه است كه مخاطب به‌صورت فعالانه براى قرار گرفتن در معرض پيام رسانه‌ها از آن استفاده می‌کند تا معناى پیام‌هايى را که دريافت كرده اســت؛ به‌خوبی تفســير و تحليل كند. لذا یادگیری سواد رسانه‌ای نيز امرى اجتناب‌ناپذیر اســت و اين دانش و مهارت شــكاف ميان نسل‌ها را پر می‌کند و دارندگان سواد رسانه‌ای با اتكا به تفكرات و مهارت‌هاى انتقادى در استفاده از رسانه‌ها می‌توانند زبان؛ فرهنگ؛ مشغله‌های ذهنى و نگرانی‌های نسل جوان را به‌خوبی هدایت كنند.


اهمیت و ضرورت مدیریت درس آموخته‌ها دریک نگاه

هدف عمده‌ی آموزش سواد رسانه‌ای این است که گیرندگان ارتباطات جمعی در فرآیند انتقال و کسب اطلاعات به شرکت‌کنندگان فعال و آزاد تبدیل شوند؛ نه این‌که حالتی ایستا، منفعل و تابع نسبت به تصاویر و ارزش‌هایی داشته باشند که در یک جریان یک‌طرفه از منابع رسانه‌ای انتقال پیدا می‌کنند؛ بنابراین مخاطب با آموختن سواد رسانه‌ای توانایی شناسایی پیام‌های مخرب را کسب کرده و می‌تواند نوعی رژیم مصرف رسانه‌ای را برای خود تنظیم کند. این مهارت هم چون یک رژیم غذایی عمل می‌کند که هوشمندانه مراقب است چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه؛ و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت یک مصرف‌کننده‌ی محض خارج‌شده و به صورتی فعالانه به‌گونه‌ای در جریان انتقال اطلاعات قرار گیرند که در نهایت به نفع آنان باشد.

 
آنچه در این دوره آموزشی به دنبال یادگیری آن هستیم

انتظار می‌رود فراگیران پس از شرکت در این دوره قادر باشند:

-         مصرف رسانه‌ای خود را در مواجهه با پیام‌های رسانه‌ای کنترل کنند.

-         با نظریات مربوط به رسانه، تأثیرات رسانه، نظریه‌های انتقادی رسانه و نظریه سواد رسانه‌ای آشنا شوند.

-         با مفهوم متن رسانه‌ای آشنا شوند و اقتضائات آن را فرا گیرند.

-         نسبت به پیام‌های رسانه‌ای تفکر انتقادی داشته باشند.

-         با مراحل تولید یک محصول رسانه‌ای آشنا شوند.

-         توان انتقال مفاهیم سواد رسانه‌ای را به سایرین داشته باشند.

-         با مفهوم اقتصاد سیاسی رسانه‌ها آشنا شوند.

-         پیرامون تکنیک‌های اقناعی به‌کاررفته در پیام‌های رسانه آگاهی را کسب کنند.

بهره برداران
پیشنهاد می‌کنیم شما در این کارگاه حضورداشته باشید:

-          اگر در مواجهه با رسانه‌ها، اعم از مکتوب و آنلاین هستید

-          اگر مدیر یا کارشناس گزارش دهنده به رسانه‌ها هستید

-          اگر دارای فرزند هستید

-          اگر در خانواده یا اجتماع افرادی تحت تأثیر آموزه‌های شما هستند

-          و اگر خواهان یادگیری و محفوظ بودن در برابر آسیب‌های رسانه‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستید...

 
شرایط دوره آموزشی

مدت دوره: ۴ ساعت، ظرفیت دوره: 50 نفر

مشارکت‌کننده علمی: انجمن علمی سواد رسانه‌ای

هزینه شرکت در دوره:

برای افرادی که مقاله پذیرفته شده دارند؛ رایگان

برای دانشجویان فاقد مقاله ی پذیرفته شده؛ 190 هزار تومان

برای سایر شرکت کنندگان: 280 هزار تومان



بازگشت1396/03/06
نظرات کاربران
تاييديه : تشخيص عامل غير انساني    
توجه : نظر شما پس از تایید مدیر سایت در سایت نمایش داده می شود !